Register
A password will be e-mailed to you.
L.A. POVJERLJIVO (1997.)
ORIGINALNI NAZIV: L.A. Confidential; REŽIJA: Curtis Hanson; SCENARIJ: Curtis Hanson & Brian Helgeland; GLUME: Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce, James Cromwell, Kim Basinger, Danny DeVito, David Strathairn, Ron Rifkin; SNIMATELJ: Dante Spinotti; GLAZBA: Jerry Goldsmith; TRAJANJE: 138 min.
OCJENA9.5
9.5OCJENA AUTORA
Ocjena čitatelja: (2 Votes)
9.0

l-a-confidential-01

Los Angeles pedesetih godina prošlog stoljeća. Sunce žarko sja, plaže su prekrasne, plantaže naranča prostiru se dokle pogled seže. Pravi raj na zemlji. Tamo možete postati filmskom zvijezdom… ili barem vidjeti neku. Takav imidž grada ostvarenja snova prodaju svi mediji. Ipak, ispod idile s razglednica krije se tamna strana glamura i raskalašenog života. Organizirani kriminal, iznuđivanja, korupcija, prostitucija, droga. Da bi se uhvatili u koštac s tim izazovom vrli provoditelji zakona često i sami moraju prekršiti koje pisano pravilo. Zapravo, nadređeni to i očekuju od njih, pa tako policajci prije nego budu promaknuti u detektive moraju potvrdno odgovoriti na pitanja tipa: Jeste li spremni podmetnuti dokaze osumnjičenom da bi osigurali osudu? Biste li istukli osumnjičenog da izvučete priznanje? Biste li upucali kriminalca u leđa kako bi spriječili da se izvuče na sudu? Radi se o vremenu kad je politička korektnost stran pojam. Nitko neće postavljati previše pitanja ako nekoliko crnaca bude upucano prilikom policijske akcije. Teško je uspjeti u gradu anđela onima koji nemaju „krila“. Dovoljno love kupuje sve što poželiš, a to je ujedno i slogan agencije Fleur-de-Lis koja nudi prostitutke podvrgnute kirurškim zahvatima da bi ličile na slavne glumice poput Rite Hayworth, Veronice Lake, Ave Gardner, Marilyn Monroe, Jane Russell ili Lane Turner. Štogod poželiš… ali cijena je visoka. Rasizam, policijska brutalnost, seksualni skandali, ucjene i usputne žrtve. Svi ti motivi prisutni su u L.A. Povjerljivo. Tamna, ljigava, smrdljiva i nasilna strana grada koji je postao sinonim filmske industrije vješto je uhvaćena reflektorom u sjajnom noiru Curtisa Hansona, jednom od najboljih američkih filmova devedesetih.

l-a-confidential-02

U središtu priče su tri policajca. Jack Vincennes, kojeg tumači Kevin Spacey, proslavio se uhićenjem Roberta Mitchuma zbog posjedovanja marihuane. Slava mu godi i uživa u poslu savjetnika popularne televizijske serije Značka časti. Blisko surađuje s urednikom tabloida Šuška se s kojim namješta raznorazne skandale. Zaradio je nadimak Hollywood Jack. Vincennes je toliko zaveden glamuroznim životom da više ni ne zna zašto je postao policajac. Postepeno je, djelić po djelić, izgubio dušu. Bud White, u interpretaciji Russella Crowea, pravi je nasilnik. Policajac koji odgovara potvrdno na ona škakljiva pitanja koja se postavljaju prije promaknuća. Opće je mišljenje da ima jako malo soli u glavi. Zbog traume iz djetinjstva razvio je iznimno zaštitnički stav prema ženama. Ispod njegove fasade neobuzdanog divljaka krije se nesigurna i iznimno emocionalna osoba. Guy Pearce igra Eda Exleya, inteligentnog, no neiskusnog novaka koji se svom silom želi dokazati ne odstupajući od pravila propisanih zakonom. Proračunat je i popularno prozvan „političkom životinjom.“ Želi biti dorastao svom ocu, legendarnom detektivu. Radi se o tipu koji ima čvrsto mišljenje na koji bi način pravda trebala funkcionirati iako će se ubrzo uvjeriti da u praksi tome često nije tako. Činjenica da nije omiljen među kolegama nimalo ne začuđuje. Konstantno mu savjetuju da se riješi naočala jer ih nitko u odjelu ne nosi. Znači, imamo tri drastično različita karaktera koji teško da mogu funkcionirati kao tim. No, što će se desiti kada se u policajcu gladnom glamura i slave probudi savjest?  Kada nasilni murjak malo mućne glavom, a ukočeni novak uvidi da ponekad valja zaobići pravila kako bi se učinila ispravna stvar. Zajedničkim snagama razmrsit će okrutna ubojstva koja su se desila u kafiću Noćna sova i otkriti korupciju u najvišim policijskim redovima. I sve će to odraditi na vrlo atraktivan način.

l-a-confidential-03

Studio Warner Bros. jedva da je pristao financirati projekt. Nije im se svidjela ideja o tri glavna lika. Željeli su zvijezdu koja će nositi film, a dobili su dva, skoro pa anonimna, Australca i kazališnog glumca na početku filmske karijere. Noir filmovi su često bili komercijalno neisplativi i njihovo je vrijeme odavno prošlo. Uz sve to radnja se odvija u pedesetima što značajno diže troškove produkcije. Kao što Danny DeVito u ulozi ljigavog urednika tabloida cinično izjavi: „Nešto se mora poduzeti. Ali ništa originalno jer ovo je Hollywood.“ Uglavnom, u tvornici snova igra se na sigurno a glavni cilj je profit. Srećom, Curtis Hanson nije imao namjeru odustati od filma kakvog je oduvijek sanjao snimiti. S Brianom Helgelandom gotovo godinu dana adaptirao je opširan istoimeni roman Jamesa Ellroya u scenarij. Nakon što su ga završili poslali su primjerak autoru romana na uvid i saznali da Ellroy smatra da su njegovo književno djelo briljantno adaptirali u filmski scenarij. Hanson je želio Kim Basinger za ulogu prostitutke Lynn Bracken koja liči na Veronicu Lake i nije pristao na ikakav kompromis. Basinger se u to doba odlučila posvetiti majčinstvu i prekrižila filmsku karijeru. Srećom po oboje, redatelj ju je uspio uvjeriti da prihvati ulogu za koju je zasluženo nagrađena Oscarom. Upečatljivu sporednu ulogu odigrao je još jedan Australac – Simon Baker, danas najpoznatiji kao televizijski Mentalist. U filmu imamo i tajanstvenog milijunaša kojeg je uspješno utjelovio David Strathairn. L.A. Povjerljivo premijerno je prikazan 1997. godine u Cannesu. Odlično je prihvaćen kako od publike, tako i od strane kritičara. Rizik se isplatio. Po ideji praktički pa nezavisan film uspio je nekim čudom osigurati potporu velikog studija, pridobiti poznatija glumačka imena (Basinger i DeVito), osvojiti dva Oscara (najbolji adaptirani scenarij i sporedna ženska uloga) te nominaciju za tu istu prestižnu filmsku nagradu u još sedam kategorija i otvorio je vrata Hollywooda svojim glavnim glumcima.

l-a-confidential-04

Kostimografija i setovi savršeno dočaravaju atmosferu pedesetih godina dvadesetog stoljeća. Doba kad je Los Angeles bio malen grad velikih snova. Toliko malen da naš detektiv u genijalno komičnom prizoru naleti na pravu Lanu Turner i zamijeni ju za kurvu iz agencije Fleur-de-Lis. Grad koji sadržava sve što se može poželjeti, ali su šanse za ostvarenjem želja minimalne. Obećana zemlja često je drastično drugačija od imidža koji joj se dodjeljuje. Priča se da Los Angeles noću odiše drugačijom atmosferom nego danju. Izgleda, pa čak i miriše drugačije nakon što padne mrak. Isto bi se, dakako, moglo reći za dosta gradova ali ovdje je to jako lijepo dočarano. Za razliku od klasičnih noir filmova za koje je karakteristična stilizirana rasvjeta, L.A. Povjerljivo izgleda sasvim prirodno. Dnevne scene okupane su prirodnom sunčevom svjetlošću. U nekoliko prizora vidimo pumpe za naftu koje narušavaju imidž grada i dodatno ističu ideju eksploatacije ljepote. Iako nema sumnje da je iznimna pažnja posvećena lijepom i autentičnom dizajnu odječe i okoline taj aspekt nikad ne dominira i ne stavlja se u prvi plan. Likovi su uvijek u centru pažnje kamere Dantea Spinottija, sjajnog snimatelja zaslužnog za, između ostalog, Vrućinu i Posljednjeg Mohikanca Michaela Manna. Jerry Goldsmith uskladio je svoje originalne skladbe prema pjesmama koje je Hanson odabrao za soundtrack već prilikom pisanja scenarija. Tijekom filma, između ostalog, slušamo Deana Martina, Cheta Bakera i Binga Crosbya. Zvuk trube je dominantan i odgovara vizualnom ugođaju filma.

l-a-confidential-05

Nadzornik Dudley Smith kojeg je odlično odigrao James Cromwell cinično zaključi: Recipročnost je ključ svakog odnosa. L.A. Povjerljivo je film koji od samog početka uspostavlja dobar odnos s gledateljem i koji taj odnos, kroz nešto više od dva sata, diže na jako visoku razinu vještom kombinacijom poželjnih filmskih izražajnih sredstava kao što su: sjajna gluma, briljantan scenarij, odlična kamera, vješta režija, vrhunska produkcija. Svi nužni sastojci za stvaranje uvjerljive iluzije su tu. A ta igra iluzije i stvarnosti, javne i privatne osobnosti, jedna je od tema ovog slojevitog noira. Postepenim otkrivanjem prave osobnosti glavnih likova, njihovih motiva i unutarnjih demona, gledatelj se u potpunosti uvlači u film jer je zainteresiran za krajnji rasplet situacije. Također, kroz lik izdavača tabloida Šuška se imamo priliku svjedočiti rođenju doba senzacionalizma koje, nažalost, traje i jača i dan danas. Pametno je odlučeno da se kroz taj lik Dannya DeVita odrazi stil i način izražavanja karakterističan za sredinu dvadesetog stoljeća dok su ostali dijalozi sasvim prirodni tako da film nikad ne sklizne u parodiju. Scenarij osim sočnih dijaloga sadrži sjajna dramaturška rješenja koja gledatelja sigurno vode kroz labirint intrige. Dovoljno je spomenuti ime Rollo Tomasi i svatko tko je pogledao film bez ikakve sumnje može potvrditi istinitost ove tvrdnje. Svima ostalima koji još nisu otkrili što (ili tko) se krije iza tog intrigantnog imena mogu preporučiti da to što prije učine. Zabava je zagarantirana!

Facebook Comments

Odgovori

Vaša email adresa neće biti objavljena.